Mukto-Mona pays Tribute to
Ahmed Sofa
author/critic/poet
[1943-2001]

on his sixth death anniversary

লেখক/সমালোচক/কবি
আহমদ ছফার
[1943-2001]

ষষ্ঠ মৃত্যুবার্ষিকী উপলক্ষে

'মুক্তমনা'-র শ্রদ্ধান্জলি

Compiled and edited by
Jahed Ahmed
Special contribution: Nuruzzaman Manik

গ্রন্থনা/সম্পাদনা:জাহেদ আহমদ
বিশেষ সহযোগিতা: নুরুজ্জামান মানিক


......আমার কাছে ঈশ্বর-চিন্তা আর মানুষের অমরতার চিন্তা সমার্থক। কেউ যদি আমাকে আস্তিক বলেন বিনা বাক্যে মেনে নেব। আমি আস্তিক। যদি কেউ বলেন নাস্তিক আপত্তি করব না। আস্তিক হোন, নাস্তিক হোন, ধর্মে বিশ্বাস করুন আর নাই করুন,আমি কোন বিবাদের হেতু দেখতে পাইনে। আমার অভীষ্ট বিষয় মানুষ,শুধু মানুষ। মানুষই সমস্ত বিশ্বাস, সমস্ত মূল্যচিন্তা, সমস্ত বিজ্ঞা
নবুদ্ধির উ
স।

-
আহমদ ছফা [নির্বাচিত প্রবন্ধ]

To me the thoughts of God and the thoughts of immortality of men are synonymous. I shall raise no objection if you call me a theist. So I am. Neither shall I object if you call me an atheist. Whether you are a theist or an atheist, a believer or not; I see no reason of conflict. My ultimate subject is human beings and human beings alone. It is the human being who is the origin of all beliefs, value and scientific intellect.

-Ahmed Sofa ['Selected Essays']   

Editor's Note

"Life is a compromise--Sofa doesn't subscribe to this theory. If we had a few more outspoken, candid persons as Sofa in today's Bangladesh, then the foundation of nobility would have been easier." This comment about the author-critic-poet late Ahmed Sofa was made by renowned Bangalee secular thinker & intellectual late Prof. Ahmed Shariff back in 1972--roughly thirty years before Sofa's death during which time the socio-political scenario of Bangladesh underwent many dramatic changes. Like everything else these changes affected the country's intelligentsia with a majority of them having directly or indirectly supported ongoing politics and in many cases served as the puppets of the ruling class. Hardly did the nation witness voices that spoke for the country and peoples� interests with courage and integrity. Ahmed Sofa, much like a shining successor of his enlightened teachers, Prof. Abdur Razzak and Prof. Ahmed Shariff, was one among only a handful of intellectuals and thinkers who always put the nation's interests above everything else. While many of his brilliant associates and colleagues submitted themselves to the privileges and opportunities of the time, Ahmed Sofa felt content by remaining merely an isolated maverick. Yet it must be noted, his patriotism never took the turn of communalism or chauvinism. Indeed, Ahmed Sofa serves as a good example in that a person can have benevolence and a love for the mankind without betraying the allegiance and trust of his nation.

Like rest of us, Ahmed Sofa was also not infallible. Many among us might find some of his views and stances "controversial" or/and "questionable" (for example, his �anti-Taslima Nasrin� views). Yet one thing would always remain true about Ahmed Sofa: he was honest with his beliefs; rather than any social-political or religious authority, Sofa listened to the call of conscience to live his life. The temptation of accolade or praise could not weaken his beliefs. And this is exactly why Mukto-Mona feels privileged to pay tribute to Ahmed Sofa on his sixth death anniversary. If our small effort awakens even a handful of readers' interest in Ahmed Sofa, we will feel rewarded. In developing this page, many important references have been provided by Mr Nuruzzaman Manik--a freelance journalist, noted member and above all, a well-wisher of Mukto-Mona. 

Sincerely,
Jahed Ahmed
www.mukto-mona.com

July 28, 2007

সম্পাদকের বক্তব্য 

 Life is a compromise তত্ত্বে ছফার আস্থা নেই। আজকের বাংলাদেশে এমনি পষ্ট ও অপ্রিয়ভাষী আরো কয়েকজন ছফা যদি আমরা পেতাম, তাহলে শ্রেয়সের পথ স্পষ্ট হয়ে উঠত। প্রয়াত লেখক-সমালোচক-কবি  আহমদ ছফা সম্পর্কে এ মন্তব্য করেছিলেন প্রখ্যাত বাংগালী সেক্যুলার চিন্তাবিদ ও বুদ্ধিজীবি ড: আহমদ শরীফ ঊনিশ' বাহাত্তর সালে, ছফার মৃত্যুর প্রায় তিরিশ বছর আগে। এ সময়ে বাংলাদেশের সামাজিক-রাজনৈতিক জগতে অনেক নাটকীয় পরিবর্তন ঘটেছে। অনেক  কিছুর মত এ সময় পরিবর্তনের হাওয়া দেশের বুদ্ধিজীবিদের গায়ে ও এসে লাগে, অনেকেই প্রত্যক্ষ বা পরোক্ষভাবে চলমান রাজনীতি এবং কোন কোন ক্ষেত্রে ক্ষমতাশীনদের দালালিতে জড়িয়ে পড়েন।

ব্যক্তি স্বার্থের ঊর্দ্ধে থেকে সাহস ও সততার সাথে জাতির কথা বলার মত লোক বাংলাদেশে খুব বেশী দেখা যায়নি। আহমদ ছফা, তাঁর আলোকিত শিক্ষক প্রফেসর আব্দুর রাজ্জাক এবং ড: আহমদ শরীফের সুযোগ্য উত্তরসূরী হিসেবে সেই সব মুষ্টিমেয় চিন্তাবিদদের একজন ছিলেন যিনি সারাজীবন জাতির স্বার্থকে ব্যক্তি স্বার্থের ঊর্দ্ধে স্থান দিয়েছেন। তাঁর মেধাবী সহকর্মী ও সহযোগীদের অনেকেই যখন সামাজিক-রাজনৈতিক বিভিন্ন সুযোগ-সুবিধা এবং বিলাসিতার সুযোগকে কাজে লাগানোর তালে ব্যস্ত থেকেছেন, আহমদ ছফা তখন কেবল একজন নি:সংগ বিদ্রোহী হিসেবেই থেকেছেন সন্তষ্ট। এখানে অবশ্যই মনে রাখতে হবে- ছফার দেশপ্রেমের মধ্যে কখনোই কোনরকম সাম্প্রদায়িকতা বা অন্ধ জাতীয়তাবাদের স্থান ছিল না।বরং এক অর্থে বলা যায়, নিজের দেশ ও মানুষকে ভালবাসার সাথে পুরো মানবজাতিকে ভালবাসার যে কোনরকম সংঘাত নেই- আহমদ ছফা এর একটি উজ্জ্বল উদাহরণ। 

 আমাদের সবার মত আহমদ ছফা ও ভুলত্ত্রুটি বা সমালোচনার ঊর্দ্ধে নন। অনেকেই তাঁর অনেক মতামত এবং বক্তব্যকে "বিতর্কিত" বা "প্রশ্নবোধক" হিসেবে আখ্যায়িত করতে পারেন, যেমন: তসলিমা নাসরিন বিষয়ে আহমদ ছফার কট্রর বিরোধিতা। কিন্তু একটি জায়গায় ছফার চরম সমালোচকরা ও সম্ভবত একমত হবেন: আহমদ ছফা নিজে যা বিশ্সাস করতেন তাই করতেন। কোন প্রকার সামাজিক-রাজনৈতিক বা ধর্মীয় কর্তৃত্বের কাছে নয়, আহমদ ছফা দায়বদ্ধ ছিলেন কেবল নিজের বিবেকের কাছে। কোন পুরষ্কার বা হাততালির লোভ কখনো বিচ্যুত করেনি তাঁর বিশ্সাসকে। আর এজন্যই আহমদ ছফার স্মৃতির প্রতি শ্রদ্ধান্জলি জানাতে পেরে মুক্তমনা বিশেষভাবে গর্বিত। আমাদের এই ক্ষুদ্র প্রচেষ্টার ফলে অন্তত কয়েকজন পাঠক-পাঠিকার মনে ও যদি আহমদ ছফা এবং তাঁর রচনা সম্পর্কে আগ্রহ জাগে, তাহলে আমরা সত্যি খুব আনন্দিত হব। আমাদের এই প্রচেষ্টায় বিভিন্ন রেফারেন্স দিয়ে বিশেষভাবে সহযোগিতা করেছেন মুক্তমনা�র অন্যতম সদস্য ও শুভার্থী সাংবাদিক নুরুজ্জামান মানিক। তাঁকে বিশেষভাবে ধন্যবাদ।       

শুভেচ্ছা-সহ,
জাহেদ আহমদ
মুক্তমনা হিউম্যানিস্ট ফোরাম

28 জুলাই 2007 

An Introduction to Ahmed Sofa
 

Ahmed Sofa (1943-2001) -writer and critic: Ahmed Sofa articulated dissenting views, progressive man of letters, and an organizer, was born in a middle-class family in Gachhbaria village under Chandanaish upazila in chittagong on 30 June 1943. After receiving his secondary and higher secondary education in Chittagong, he studied at the University of Dhaka. Although he never paid much stress on formal education, he received his MA degree in political science and later did research work for a PhD; but he was not able to earn the degree. An autodidact and a confirmed bachelor, Sofa was an independent thinker.

Sofa was a very intelligent and original writer. He started writing creativity in the 1960's and left his mark through in his stories, novels, poems, essays, critical works, translations, juvenile literature, and composition in other such areas. He had also edited many literary magazines. He is considered a successful writer of fiction and used his own personal experience as the basis of his stories and novels. He tried to portray the desire and hopes of people and their need for salvation and independence. He also protested against social injustice through his writing. The novels he wrote are Surya Tumi Sathi (Sun, you are my companion, 1967), Uddhar (Rescue, 1975), Ekjan Ali Kenaner Utthan Patan (The rise and fall of one Ali Kenan, 1989), Alatachakra (A circle of fire, 1990), Onkar (The chest-note, 1993), Gabhibrttanta (Accounts of cows, 1994), Ardhek Nari Ardhek Ishvari (Half woman and half goddess, 1996) and Puspabrksa O Bihangapurana (Flower tree and the accounts of birds, 1996). His volume of stories is titled Nihata Naksatra (Murdered star, 1969). He had a distinctive poetic style. His collections of poems include Jallad Samay (Time, the executioner), Ekti Prabin Bater Kachhe Prarthana (A prayer to an old banyan tree), Lenin Ghumobe Ebar (Lenin will now sleep) etc. He leavened his poetical style with his feelings, use of dialect and figures from legends, etc. He also translated Faust by Goethe and the agnostic writings of Bertrand Russell, but he is chiefly noted for his scholarship as an essayist.

Sofa's research focused on the society of Bengali Muslims, its awakening, formative period, development, intellectual progress etc. Inspired by Bengali nationalism in the 1960's, he like many others started to trace the origins of its self. His reflections on such matters are expressed in two of his books-Buddhibrttir Natun Binyas (New exercise of intellect, 1973) and Bangali Musalmaner Man (The Mind of the Bengali Muslims, 1976). These two works, along with his other essays on the nation, society and politics, earned him fame as an intellectual. His exploration of social, political or cultural history led to the book called Sipahi Yuddher Itihas (History of the Sepoy movement); his Yadyapi Amar Guru (He is still my teacher) traces the interaction between different sages and society. His also wrote on politics and Bankimchandra. He regularly contributed columns to many newspapers and periodicals, towards the end of his life, he wrote some essays critiquing the society, culture and politics of the country.

Ahmed Sofa was against opportunism. He was a champion of idealism and progressive culture. A good organizer, Sofa played an important role in mobilizing writers along with ahmed sharif to established the bangladesh lekhak shibir (Bangladesh writers' camp) in the nineteen seventies. He always wanted the young to rise to the occasion. He always endeavored to inspire people to participate in progressive humanitarian causes. He died of cardiac arrest on 28 July 2001.

By Ahmad Kabir, BanglaPedia

 

List of books by Ahmed Sofa


       উপন্যাস/Novels

  • সূর্য তুমি সাথী  (The sun the companion, 1967)
  • উদ্ধার  (Rescue, 1975)
  • একজন আলী কেনানের উথ্থান পতন  (The rise and fall of one Ali Kenan, 1989)
  • অলাতচক্র  (A circle of fire, 1990)
  • অন্কার  (The chest-note, 1993)
  • গাভীবৃত্তান্ত  (Accounts of cows, 1994)
  • অর্ধেক নারী অর্ধেক ঈশ্বরী (Half woman and half goddess, 1996)
  • পুষ্প, বৃক্ষ ও বিহঙ্গপুরাণ (A Tale of flowers, plants and birds, 1996)
  •  মরণ বিলাস  (Luxury in death)

       ছোট গল্প/Short stories

  • নিহত নক্ষত্র  (Murdered star, 1969) [সংকলন]

কবিতা সংগ্রহ/Poetry Collection

  • জল্লাদ সময়  (Time, the executioner)
  • একটি প্রবীণ বটের কাছে প্রার্থনা (A prayer to an old banyan tree)
  • লেনিন ঘুমাবে এবার (Lenin will now sleep)

 প্রবন্ধ [Essays]

  • বুদ্ধিবৃত্তির নতুন বিন্যাস  (New exercise of intellect, 1973)
  • বাংগালী মুসলমানের মন  (The Mind of the Bengali Muslims, 1976)
  • সিপাহী যুদ্ধের ইতিহাস  (History of the Sepoy movement)
  • যদ্যপি আমার গুরু  (He is still my teacher)

কাব্যানুবাদ/Translation
ফাউস্ট  বাই গ্যাটে/
Faust by Goethe

আহমদ ছফার প্রবন্ধ/সাক্ষাতকার

আহমদ ছফাকে নিয়ে অন্যদের লেখা/মন্তব্য

Collected English essays on Ahmed Sofa

 

Discussion on Ahmed Sofa in Mukto-Mona Forum

Original Thread

Responses:
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17   18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33

34  35


Interested to learn more about Bengali history, culture and some of the great thinkers of the past? Visit M-M Bengali Heritage section. 

Send your feedback at [email protected] and/or mukto-mona@yahoogroups.com

July 28, 2007